Poradenská pracoviště
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v naší škole
Snahou naší školy je nabídnout žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“) reálný předpoklad pro úspěšné zvládnutí studia tím, že jim s ohledem na specifika a náročnost jednotlivých oborů vzdělání vytváříme podmínky vzdělávání usnadňující zařazení těchto žáků do vzdělávacího systému naší školy a umožňující zohledňovat jejich specifické potřeby po celou dobu přípravy na budoucí povolání.
Ve výuce se uplatňují pedagogické postupy doporučované školskými poradenskými zařízeními. Zpravidla se jedná o přizpůsobení individuálního pracovního tempa žáka, možnost úpravy či rozložení rozsahu učiva, přizpůsobení nároků s ohledem na žákův možný výkon, nastavení systému hodnocení a klasifikace.
Zájemci o vzdělávání z řad žáků se SVP předkládají spolu s ostatními dokumenty také příslušnou zprávu ze školského poradenského zařízení obsahující kromě jiného i doporučení pro práci s takovým žákem.
V průběhu vzdělávání sehrávají všichni aktéři s ohledem na jejich pravomoci různě důležité role:
Vedení školy (např.):
- Kontroluje uplatňování doporučených postupů, v případě vzdělávání žáka podle individuálního vzdělávacího plánu, jeho naplňování.
- Podporuje další vzdělávání pedagogů zaměřené na práci se žáky se SVP.
- Úzce spolupracuje a koordinuje činnost týmu tvořeného výchovnou poradkyní a školním metodikem prevence.
- Přijímá nezbytná opatření ke zlepšení.
Výchovná poradkyně (např.):
- Poskytuje poradenské, informační, konzultační služby žákům, rodičům, pedagogům s cílem úspěšného zvládnutí studia a spolu s třídními učiteli sestavuje návrh efektivních strategií v péči o konkrétního žáka. Vytváří databázi žáků se SVP, zabezpečuje individuální spolupráci s žáky a jejich zákonnými zástupci, úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou pro Prahu 10 a jinými odbornými institucemi.
- Pomáhá v práci s žáky ohroženými školním neúspěchem, rizikovým chováním a či neúspěšnou socializací.
- Pracuje s třídními kolektivy, spolupracuje s vedením školy a kolegy na utváření důvěryhodného a zdravého prostředí školy, koordinuje taktéž vzdělávání pedagogických pracovníků a žáků v této oblasti
- Připravuje podmínky pro vzdělávání žáků se SVP, koordinuje poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními, koordinuje vzdělávací opatření u těchto žáků. Poskytuje kariérové poradenství.
- Podílí se na přípravě a vyhodnocování plánu pedagogické podpory. Zpracovává a vyhodnocuje individuální vzdělávací plány.
Školní metodik prevence (např.):
- Spolupracuje se všemi aktéry v oblasti poradenství, pomáhá předcházet jakýmkoli výchovným a vzdělávacím problémům, aktivně se podílí na řešení absence žáků a jejich studijního selhávání.
- Pracuje individuálně i skupinově s žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním.
- Realizuje a koordinuje aktivity zaměřené na prevenci záškoláctví a dalších projevů rizikového chování žáků.
- Podílí se na utváření podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování a koordinuje poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům.